Nyheder
For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.
Regler
1. Brug artiklens titel
Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.
2. Brug ikke tekstfeltet ("body")
Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.
3. Kun nye artikler
Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.
4. Debat-indlæg og andet skal markeres
Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.
Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.
view the rest of the comments
Jeg forstår grundlaget for hvorfor de vil forbyde “sociale”medier for børn og unge, og det er et fint første skridt. Men jeg mener ikke vores lovgivere kan se skoven for bare træer.
Det helt store skridt i den her sammenhæng, må være at begrænse, eller måske endda forbyde selve brændstoffet der driver alle de her medier, før vi ser en ændring.
Reklamerne.
Årsagen til at de er så aggresive, invasive og altopslugende er jo datahøst i en helt ekstrem grad, så de kan sælge reklamer, som de så kan stoppe ned i halsen på os alle på alle tider af døgnet. ALT er drevet af det nu. Had og clickbait skaber engagement, så der kan sælges flere reklamer.
Hvis jeg browser FB, IG eller YT føles det mere og mere som om jeg bare browser reklamer. Det er næsten udelukkende det der er indholdet. Det er altoverskyggende.
Gå efter reklamerne, hvis vi skal bekæmpe det her SoMe-monster.
Reklamerne og de ekstreme indtægter de genererer, er hele grundlaget og årsagen til den ekstreme enshittyfication vi ser alle vegne i øjeblikket. Det er en grådighedsøkonomi, der ikke længere har deres brugere for øje overhovedet. Det er ganske enkelt blevet alt alt for meget.
Men hvordan regulerer man reklamer? Man kan ikke bare gøre reklamer ulovlige - så vil du bare se "skyggereklamer", altså reklamer som ikke markeres som reklamer (forestiller jeg mig i hvert fald).
Det har jeg ikke svaret på og er slet ikke klog nok til at give et bud på. Jeg kan bare se at det er reklamerne der driver det hele.
Flere reklamer, flere klik, mere privatlivsdata, mere mere mere hele tiden. Alt handler om at få folk til at klikke på reklamer. Intet er blevet bedre over de sidste 10 år, alt er blevet lort. Feddit her er et glimrende eksempel på hvor rart det er at være et sted der er drevet på den modsatte måde. Jeg husker FB fra 2007, IG før det blev købt at Facebook, alle de forskellige forums drevet af private ildsjæle. Internettet er anderledes nu.
Modstanden mod det vil jo være helt vild, for det er forretningsmodellen for ALLE de store i techbrancen nu. Jeg aner ikke hvordan den supertanker kan vendes, men noget skal der gøres.