this post was submitted on 27 May 2025
19 points (95.2% liked)
Feddit.dk
1219 readers
9 users here now
Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.
Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Og de ender alligevel med at møde dig i lyskrydset. Det er minimalt med tid de tosser sparer.
Bonus rant: jer der ikke kører 130km/t i overhalingsbanen, please kør de 130km/t bliv i højre til der er helt frit. Det er så pisse farligt når jeg ruller med 130km/t og en anden billist trækker ud med 100km/t for at overhale en lastbil. Pisse farligt selvom bilisten der vil overhale 100km/t ikke nødvendigvis kan se det
Hvis man gerne vil køre 100-110 og skal overhale en lastbil, så er det bedre at blive i inderbanen og sætte farten ned indtil afstanden til lastbilen er stor nok til at man kan accelerere op til de 130 inden man trækker ud i overhalingsbanen.
Eller vente til der er tilstrækkeligt frit bagude, og så lave sin overhaling ved 110, som også er en helt legitim fart at køre med selvom grænsen er 130 😊 bare man ikke trækker ud alt for tæt foran en der kommer bagfra.
Hvis dem bagfra med 130 lige skal lette på speederen i 5-10 sekunder indtil jeg kan trække til højre igen, så overlever de nok.
Generelt bør alle have mere tålmodighed i trafikken, både dem der vil køre hurtigt og dem der gerne vil trække ud og overhale. Man dør heller ikke af at køre omkring 90 bag en lastbil indtil der er et hul i trafikken.
Og det ville også løse problemet med alle dem der trækker ud i venstre bane så snart de ser en lastbil i horisonten, fordi de er bange for at blive blokeret fra at kunne overhale når de indhenter lastbilen.
Det er ofte ulovligt. Ved vognbaneskift må du ikke være til unødig ulempe for anden trafik. Så hvis trafikken bag dig skal til at sætte farten ned er det ulempe.
Det er så vanvittigt at folk mener det er mere vigtigt at de ikke skal tage farten af i inderbanen i forhold til dem der kører i uderbanen.
Din fortolkning af "unødig ulempe" er ikke helt korrekt 😊
Generelt er fortolkningen (ifølge kørelærere og færdselsbetjente), at hvis folk blot skal slippe speederen er der ikke tale om unødig ulempe. Hvis de er nødt til at bruge bremse er det unødig ulempe. Og det tæller altså ikke at man bevidst holder på og først bremser 2m før deres kofanger 😉
Sagt på en anden måde: andres ret til at køre hastighedsgrænsen trumfer ikke min ret til at køre lidt under. Vi har begge præcis samme ret til at bruge vejen, og vi skal selvfølgelig køre ordentligt, holde til højre og ikke trække direkte ud foran andre.
Det er først når man kører forstyrrende langsomt (måske under 60-80 stykker på motorvejen) at man kan snakke om for lav hastighed som bør påtales af politiet og måske udløse bøde.
En dejlig gummi paragraf. I rigtig mange tilfælde er det dog ikke muligt at holde "lovlig" afstand uden at træde på bremsen når folk trækker ud.
Men det ændrer ikke på pointen om hvorfor folk i inderbanen føler det er vigtigere de ikke slipper speederen end dem i overhalingsbanen.
Man kan sagtens holde fin sikkerhedsafstand på motorvejen uden at skulle bruge bremsen når folk trækker ud, altså med mindre de trækker ud alt for tæt foran, det skal de selvfølgelig ikke gøre, det er unødig ulempe eller endda fare.
Og jeg siger jo lige netop at dem i inderbanen også skal lære at slippe speederen, finde plads og helst accelerere inden de trækker ud.
Vi er enige 🙂