this post was submitted on 27 May 2025
19 points (95.2% liked)

Feddit.dk

1217 readers
3 users here now

Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.

Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.

founded 2 years ago
MODERATORS
 

Jeg holder fartsgrensen. Alltid. Har null respekt for de der kører i 100+ i 80-sonen. Er blevet kørt af vejen af en trailer, og det var dagen jeg købte dashcam til begge mine biler.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så normalt... Og stop-skilte er bare for sjov!

top 47 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] dandance51 8 points 1 week ago (1 children)

Jeg synes ikke, at de ting, du beskriver, er normale.

[–] P1nkman@lemmy.world 7 points 1 week ago (1 children)

Jeg bor på Jylland. Som vi siger i Norge: det er helt Texas (i trafikken)!

[–] dandance51 2 points 1 week ago (1 children)

Jeg bor i 2xx0. Som vi siger i Gallien: det svarer til at tro, at det hele er besat af romerne, bare fordi man ser to par legionærstøvler i skoven

[–] P1nkman@lemmy.world 5 points 1 week ago* (last edited 1 week ago)

Jeg har boet i Norge Australien og Danmark, og kørt meget i Tyskland, England og Italien; danskere er de dårligste af dem! Ja, i Italien kører de tæt, men de ved 100% hvor stor deres bil er. Bare i går og i dag har jeg oplevet biler i en sving med dobbelte linjer, og de ligger stadig væk i min kørebane. Det er ikke så svært at holde sin bil i sin egen kørebane.

[–] deczzz@lemmy.dbzer0.com 8 points 1 week ago (2 children)

Og de ender alligevel med at møde dig i lyskrydset. Det er minimalt med tid de tosser sparer.

Bonus rant: jer der ikke kører 130km/t i overhalingsbanen, please kør de 130km/t bliv i højre til der er helt frit. Det er så pisse farligt når jeg ruller med 130km/t og en anden billist trækker ud med 100km/t for at overhale en lastbil. Pisse farligt selvom bilisten der vil overhale 100km/t ikke nødvendigvis kan se det

[–] bstix 5 points 1 week ago (2 children)

Hvis man gerne vil køre 100-110 og skal overhale en lastbil, så er det bedre at blive i inderbanen og sætte farten ned indtil afstanden til lastbilen er stor nok til at man kan accelerere op til de 130 inden man trækker ud i overhalingsbanen.

[–] krydret_ismaskine 1 points 1 week ago* (last edited 1 week ago) (3 children)

Eller vente til der er tilstrækkeligt frit bagude, og så lave sin overhaling ved 110, som også er en helt legitim fart at køre med selvom grænsen er 130 😊 bare man ikke trækker ud alt for tæt foran en der kommer bagfra.

Hvis dem bagfra med 130 lige skal lette på speederen i 5-10 sekunder indtil jeg kan trække til højre igen, så overlever de nok.

Generelt bør alle have mere tålmodighed i trafikken, både dem der vil køre hurtigt og dem der gerne vil trække ud og overhale. Man dør heller ikke af at køre omkring 90 bag en lastbil indtil der er et hul i trafikken.

Og det ville også løse problemet med alle dem der trækker ud i venstre bane så snart de ser en lastbil i horisonten, fordi de er bange for at blive blokeret fra at kunne overhale når de indhenter lastbilen.

[–] altialtiOSIBIL 4 points 1 week ago (1 children)

Nej. Jeg overlever ikke de 5-10 sekunder hvor du skal nulre forbi med 110 fordi…. Fordi hvad?

Du skal sørge for trafikken glider. Hver gang du laver det nummer og holder stædigt fast i din ret til at køre under hastighedsgrænsen, så skaber du unødig risiko.

Forskellig fart dræber.

[–] krydret_ismaskine 3 points 1 week ago (2 children)

Fordi det er meget mere økonomisk at køre 110 og de par minutter køretid reelt ingen forskel gør.

Husk at lastbiler og biler med trailere skal køre 80km/t og det fungerer fint.

[–] altialtiOSIBIL 1 points 6 days ago (1 children)

Det svarer lidt til smilende at tage hver vare op på båndet i slowmotion med vilje kl 1630 i Bilka.

Fordi det ikke er imod reglerne.

Men i dette tilfælde oven i, skaber du en sikkerhedsrisiko fordi langt de fleste kører over hastighedsgrænsen.

[–] krydret_ismaskine 2 points 6 days ago (1 children)
[–] altialtiOSIBIL 0 points 4 days ago* (last edited 4 days ago) (1 children)

Det er helt fint. Kør 80, 90, 100, 110 hvor du må køre 130, men så accelerer til fartgrænsen når du overhaler, så du ikke smadrer flowet i ydrerste bane.

Kort sagt: Tænk på andre mennesker end dig selv og din egen økonomi.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vi-tror-vi-er-gode-til-holde-til-hoejre-i-trafikken-virkeligheden-siger-noget-andet

Det koster ca 10 min i timen at køre 110 i stedet for 130. Det koster ca 10 min yderligere at køre 90 i stedet for 110.

Hvorfor kører du ikke bare 90 km/t inde bag lastbilerne? De kører super stabilt

[–] krydret_ismaskine 1 points 4 days ago (1 children)

Jeg tager ansvar for min kørsel og forsøger at være forudsigelig og ikke i vejen for den øvrige trafik, inkl. at jeg holder til højre og giver plads hvis andre blinker til vognbaneskift.

Jeg presser heller ikke og bliver ikke sur hvis andre kører anderledes end jeg gør. Det kunne mange bilister lære noget af 😊

Mañana, hav lidt tålmodig og pas på blodtrykket i trafikken. Ingen gider vejvrede.

[–] altialtiOSIBIL 0 points 4 days ago

Jamen det lyder som om du kører perfekt så. Ligesom de fleste siger de gør

[–] deczzz@lemmy.dbzer0.com 4 points 1 week ago* (last edited 1 week ago) (1 children)

Lidt for mange stråmænd her.

Hvor kommer økonomisk kørsel ind i billedet? Ydermere er det primært acceleration der er dyr i brændstof. Så i princippet forværres min brændstofsøkonomi fordi du skaber en situation som 1. Kan være farlig, 2. Trafikken glider ikke godt fordi folk skal bremse og gasse op, 3.Mener at din tilgang til kørsel er mere korrekt pga økonomi og fordi "I kan fa umuligt have så travlt"?

Og hvad i alverden har den tilladte hastighed ved trailer/lastbil at gøre med min pointe om ikke at trække ud i overhalingsbanen med 110 når der er en strøm af biler der kører 130?

Det her handler om sikkerhed. Antag situation hvor en bilist i ydersporet kører 130, er et øjeblik uopmærksom fordi hans Tesla bipper på skærmen. Pludseligt trækker en bil ud for at overhale en lastbil med 110. Hvad sker der så?

Helt enig i at folk skal slappe af og tage det roligt i trafikken. Det er en holdsport.

[–] krydret_ismaskine -1 points 1 week ago (1 children)

Økonomisk kørsel er inde i billedet fordi jeg vælger at køre 110, da det sparer brændstof. Din tese om acceleration holder ikke, for hvis du bekymrede dig om brændstoføkonomi, ville du også køre 110 😊

Du stiller nogle tynde stråmænd op.

Min kørsel er ikke til fare eller bare unødig ulempe, da jeg venter på at der er plads og jeg gasser op før jeg trækker ud, i stedet for at trække ud med 80-90km/t. Jeg kan godt vente hvis der er en hel strøm af hurtigere trafik i venstre spor, der skal nok være et ophold på et tidspunkt.

Hvis jeg trækker ud med god afstand til bagfra kommende og overhaler med 110km/t, så må I der kører 130+ og indhenter mig på et.tidspunkt altså lige tage en dyb indånding i 10 sekunder, I skal nok komme forbi. Jeg trækker ind så snart der er plads, men jeg ændrer ikke min hastighed.

Lad være med at tro at jeg trækker direkte ud foran folk, jeg hader når folk gør sådan.

[–] altialtiOSIBIL 0 points 6 days ago (1 children)

Din kørsel ER til fare og det ER en ulempe du pådutter hundredevis af bilister i din færd på motorveje hver gang du kører.

Du kører 110. Størstedelen kører 130. Så imens det individuelt for din bil er økonomisk, så er det ikke for alle andre biler, fordi de skal ned og op i fart, hvilket er dyrere i brændstof.

Det er dyrere i brændstof totalt, for alle på din færd.

Du er super egoistisk, men du ser det ikke selv.

[–] krydret_ismaskine 2 points 6 days ago* (last edited 6 days ago) (1 children)

Gennemsnitshastigheden på motorveje med hastighedsgrænse på hhv. 110 og 130 er omkring 110 og 118:

https://www.vejdirektoratet.dk/pressemeddelelse/2025/danskerne-koerer-fortsat-med-lavere-hastigheder

Og nej, det er ikke til fare for andre at køre 110 i stedet for 130, så længe man ikke trækker direkte ud foran andre eller anden slags chikanekørsel.

130 er ikke en hastighedspligt, det er en grænse. Og med en gennemsnitshastighed på 118, så kører folk altså med ret forskellige hastigheder. Man kan ikke bare forvente at kunne køre 130 overalt, præcis ligesom fri hastighed på autobahn ikke betyder man har ret til at køre 200+ hele tiden.

Færdselslovens vigtigste paragraf siger at der skal være gensidig hensyntagen, og det gælder uanset om man kører lidt hurtigere eller langsommere.

[–] altialtiOSIBIL 0 points 4 days ago (1 children)

Og nej, det er ikke til fare for andre at køre 110 i stedet for 130, så længe man ikke trækker direkte ud foran andre eller anden slags chikanekørsel.

Det er lige netop det der sker!

  1. Hvis du ikke kører hastighedsgrænsen, så kør inde til højre.
  2. Hvis du skal overhale, så kom op på 130 km/t inden du trækker ud i venstre spor, overhal, træk ind igen.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vi-tror-vi-er-gode-til-holde-til-hoejre-i-trafikken-virkeligheden-siger-noget-andet

Hvorfor kører du ikke bare 90 km/t bagved lastbilerne? Det tager kun 13 minutter længere pr time? De kører super stabilt.

[–] krydret_ismaskine 1 points 4 days ago* (last edited 4 days ago) (1 children)

130 er en hastighedsgrænse, ikke en hastighedspligt.

Og heldigvis er der ikke en konstant strøm af biler i venstre spor, så man kan sagtens vente lidt til der kommer et tilpas hul, overhale med 110 til skifte tilbage til højre spor.

Husk at gennemsnitshastigheden på 130-sektioner er 118, det er langt fra alle der faktisk kører 130.

[–] altialtiOSIBIL 0 points 4 days ago (1 children)

Hvorfor tror du at den er 118? Det er fordi vi skal vente på en masse egoister som kører 110 og ikke tager hensyn.

[–] krydret_ismaskine 2 points 4 days ago (1 children)

Det hjælper hvis du skifter perspektiv og ikke ser alle andre i trafikken som irritationer der kun er på vejen for at forhindre dig i at komme frem, men i stedet som medtrafikanter der også bare gerne vil fra A til B.

Vi skal allesammen et sted hen, inden for færdselslovens rammer og gensidig hensyntagen, også dem der kører anderledes end du gerne vil have.

[–] altialtiOSIBIL 0 points 4 days ago (1 children)

Hvis du kører ind til siden og ikke forhindrer trafikken i venstre spor mens du kører din helt egen hastighed, så ingen problem. Hvis ikke, så er det meget egoistisk adfærd.

[–] krydret_ismaskine 2 points 4 days ago* (last edited 4 days ago) (1 children)

Ærligt talt, så er din argumentation ret egoistisk, som om det vigtigste i trafikken er at man ikke er i vejen for dig.

Du har ikke førsteret til vejene, blot fordi du vil køre hurtigere end gennemsnittet, og de andre trafikanter er ikke i vejen for færdslen, de er færdslen.

Trafikken skal glide som helhed. Så at blive irriteret over dem foran nytter intet. Det eneste det giver er forhøjet blodtryk.

Gensidig hensyntagen går begge veje. Du bliver ved med at stille en stråmand op om at jeg skulle ligge og fede den i venstre spor, med tomme spor til højre. Det var forkert første gang du påstod det, og det er stadig forkert.

[–] altialtiOSIBIL 1 points 4 days ago (1 children)

Man skal tilpasse sin kørsel, så man medvirker til et godt trafikflow og ikke er til ulempe for andre trafikanter. Det fremgår af færdselslovens § 3, stk. 1 og 2, om hensynsfuld og forsigtig kørsel, samt § 5 om unødvendig hindring af trafikken.

Så længe du ikke trækker ud med mindre der er frit, så kan du fint nulre med den hastighed du har lyst til. Men hvis det sænker flowet, så har du ikke tilpasset din kørsel til et godt trafikflow.

Men det siger du at du gør, og så er alt er jo fint. Det siger alle andre osse jævnfør artiklen linket, hvor det så viser sig ikke at være tilfældet.

[–] krydret_ismaskine 1 points 4 days ago* (last edited 4 days ago)

Måske skal du bare fokusere på din egen kørsel i stedet for hvor harm du bliver over at andre også bruger vejen 😊

At mose på og presse fordi du absolut vil køre 130 og intet skal komme i vejen for det, gør intet positivt for trafikkens afvikling og flow.

[–] Tralle 3 points 1 week ago (1 children)

Det er ofte ulovligt. Ved vognbaneskift må du ikke være til unødig ulempe for anden trafik. Så hvis trafikken bag dig skal til at sætte farten ned er det ulempe.

Det er så vanvittigt at folk mener det er mere vigtigt at de ikke skal tage farten af i inderbanen i forhold til dem der kører i uderbanen.

[–] krydret_ismaskine 3 points 1 week ago (1 children)

Din fortolkning af "unødig ulempe" er ikke helt korrekt 😊

Generelt er fortolkningen (ifølge kørelærere og færdselsbetjente), at hvis folk blot skal slippe speederen er der ikke tale om unødig ulempe. Hvis de er nødt til at bruge bremse er det unødig ulempe. Og det tæller altså ikke at man bevidst holder på og først bremser 2m før deres kofanger 😉

Sagt på en anden måde: andres ret til at køre hastighedsgrænsen trumfer ikke min ret til at køre lidt under. Vi har begge præcis samme ret til at bruge vejen, og vi skal selvfølgelig køre ordentligt, holde til højre og ikke trække direkte ud foran andre.

Det er først når man kører forstyrrende langsomt (måske under 60-80 stykker på motorvejen) at man kan snakke om for lav hastighed som bør påtales af politiet og måske udløse bøde.

[–] Tralle 2 points 1 week ago (1 children)

En dejlig gummi paragraf. I rigtig mange tilfælde er det dog ikke muligt at holde "lovlig" afstand uden at træde på bremsen når folk trækker ud.

Men det ændrer ikke på pointen om hvorfor folk i inderbanen føler det er vigtigere de ikke slipper speederen end dem i overhalingsbanen.

[–] krydret_ismaskine 3 points 1 week ago (1 children)

Man kan sagtens holde fin sikkerhedsafstand på motorvejen uden at skulle bruge bremsen når folk trækker ud, altså med mindre de trækker ud alt for tæt foran, det skal de selvfølgelig ikke gøre, det er unødig ulempe eller endda fare.

Og jeg siger jo lige netop at dem i inderbanen også skal lære at slippe speederen, finde plads og helst accelerere inden de trækker ud.

[–] Tralle 3 points 6 days ago

Vi er enige 🙂

[–] bstix 2 points 1 week ago (1 children)

Teoriprøve:

I ovenstående situation vil jeg:

  • give signal med horn og lygter
  • køre så tæt på forankørende som muligt
  • vente til de er kørt til siden og række langemand ud af vinduet
  • overhale indenom
[–] krydret_ismaskine 3 points 1 week ago
[–] deczzz@lemmy.dbzer0.com 1 points 1 week ago

Præcist. Min kommentar var ikke super godt formuleret.

[–] Gjoel@mstdn.dk 1 points 1 week ago (1 children)

@deczzz @P1nkman Altså, når fartgrænsen er 130. :) I København er der også regelmæssigt folk der zigzagger rundt om andre biler for at komme frem. Det vinder de nok et par sekunder på. Med mindre nogen kører ind i dem fordi de ikke forventer at blive overhalet indenom, så mister de nogle timer.

[–] deczzz@lemmy.dbzer0.com 2 points 1 week ago

Nej nej, 130 altid altid ;) /s

Helt enig. Hader de typer. Men det har intet at gøre med min oprindelige pointe om at overhaling ved 110 når der er en stribe af biler der ligger med 130, kan være vildt farligt.

[–] bstix 5 points 1 week ago (2 children)

Jeg oplevede en klassisk farlig situation i dag.

En traktor skaber kø ved dobbel optrukne linjer. Den forreste bil tøver et splitsekund og overhaler ikke traktoren med det samme da linjerne endelig giver lov og der er et mellemrum mellem de modkørende.

Jeg kører som nr. 2, og overvejer et øjeblik om jeg skal overhale dem begge, men vurderer at der ikke frit i modkørende bane længe nok til at komme forbi dem begge. Der kommer også dobbelt spor længere fremme, så jeg venter også.

Jeg er glad for at jeg ikke tog chancen, for bagfra kommer der så to andre biler fræsende som også har fået samme ide og allerede er kørt over i modkørende bane over de dobbelte optrukne linjer og vælger at overhale hele køen.

Det er jo hamrende vanvittigt. Siden hvornår har de bagerste i køen fået førsteret til at overhale? Jeg kan forstå det på motorvejen, hvor det næsten er kotume at klemme de langsomme inde og det giver mening pga. dobbelte baner, men på landevej?!

Det er desværre noget som sker ret ofte.

[–] deczzz@lemmy.dbzer0.com 4 points 1 week ago* (last edited 1 week ago)

Oplevede noget lignende. 50km/t pga vejarbejde. Ligger helt i røven af mig. Laver en overhaling ved fuld optrukne linjer. Presser den næste bilist.

Valgte simpelthen at følge efter ham. 5min parkerer vi ved SuperBrugsen. Han var der 10 sekunder før jeg. Konfronterer manden: "du kan sgu da bare køre 50km/t!" Kørte 54km/t da jeg ved flere lejligheder har testet at de 54km/t reelt er 50km/t. Ydermere går der vejarbejdere rundt hvilket gør situationen endnu mere absurd. Hvordan fanden sådanne mennesker kan retfærdiggøre at køre sådan er beyond me.

[–] ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com 2 points 1 week ago (1 children)

Det er jo hamrende vanvittigt. Siden hvornår har de bagerste i køen fået førsteret til at overhale?

At de starter overhalingen allerede ved dobbelt optrukne streger er fuldstændig sindssygt. Men hvis bilen foran dig ikke overhaler, og det er forsvarligt (det er jo meget subjektivt), så ser jeg ikke noget problem i at gøre det selvom du ikke er den "forreste i rækken".

Jeg kører dagligt på en vej der har de her midlertidige sektioner med to spor og nogle har ikke noget problem med at trille afsted med 70 bag en langsom lastbil/trailer, hvilket jo som sådan også er helt fint, men der overhaler jeg altså selvom jeg ikke er "forrest" i køen. De når jo frem til udfletningen først alligevel, så de har rig mulighed for at begynde deres overhaling før jeg kan.

[–] bstix 2 points 1 week ago

Ved to sporede sektioner er det helt fint synes jeg. Begge spor skal bruges og selvfølgelig må man køre forbi hinanden når der er plads.

Udfordringen er på et-sporede veje, hvor der ikke er klart fri bane, og alle venter på fri bane.

Det er særligt farligt fordi de ligger i det blinde punkt for alle andre i køen, og hvem kan sige om de andre i køen også trækker ud. Det er en ret farlig chance at tage.

Som sagt så overvejede jeg de også selv, men fik ikke chancen for det, da jeg i så fald ville være blevet påkørt bagfra.

[–] SorteKanin 5 points 1 week ago (2 children)

Fatter heller ikke at folk gider risikerer kørekort og ikke mindst deres egne og andres liv for at spare et par minutter. Så tag dog bare 10 minutter tidligere afsted så man ikke behøver at skynde sig.

Har vi stopskilte noget sted i Danmark? Jeg tror aldrig rigtig jeg har set dem. Vi bruger mest hajtænder virker det som om.

[–] P1nkman@lemmy.world 3 points 1 week ago* (last edited 1 week ago) (1 children)

Ja, de findes! Kører selv igennem to stk dagligt. De i Videbæk er STORE! Min kone begynte at grine, når vi kørte der 🤣 men de stopper kun når der er trafik. Har også oplevet at blive "honked" (husker ikke det danske ordet) når jeg har stoppet når der er ingen trafik...

[–] vandsjov 4 points 1 week ago (1 children)

Ordet du leder efter er at “dytte”.

[–] P1nkman@lemmy.world 2 points 1 week ago
[–] timroerstroem 3 points 1 week ago (1 children)

Der er gerne stopskilte hvor (meget) små veje munder ud i primærveje, især hvis krydset er uoverskueligt. Derudover ved ubevogtede jernbaneoverskæringer, men det er nok mere et nichetilfælde.

[–] President_Pyrus 3 points 1 week ago (1 children)

Findes der overhovedet ubevogtede jernbaneoverskæringer i Danmark længere?

[–] timroerstroem 4 points 1 week ago* (last edited 1 week ago)

Ja, op langs Harboøre Tange er der nogle ejendomme, der har deres egen overskæring og så ligger der vistnok stadig en inde i Thyborøn.

Edit: Den i Thyborøn er ganske vist for gående færdsel.