this post was submitted on 25 Jul 2025
11 points (100.0% liked)

Nyheder

907 readers
16 users here now

For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.

Regler

1. Brug artiklens titel

Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.

2. Brug ikke tekstfeltet ("body")

Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.

3. Kun nye artikler

Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.

4. Debat-indlæg og andet skal markeres

Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.


Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.

founded 2 years ago
MODERATORS
top 10 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] RKL 2 points 1 day ago

Det er virkeligt gode nyheder.

Vi trænger til at løsrive vores samfund fra Facebook.

Afviklingen af valg i Danmark er tilsyneladende ekstremt afhængig af Meta, hvis man skal tro reaktionerne fra politikerne og artiklerne om emnet.

Jeg håber det er et skridt i den rigtige retning og vil give os en bedre og mere nuanceret debat og mindre clickbait i valgkampen.

[–] recursivepickle@piefed.dk 7 points 4 days ago

Jeg læste artiklen på arbejdet, der har FT abonnement, så tænkte ikke på at der var betalingsmur (FT lægger også artikler ud uden betalingsmur i ny og næ).

Et kort sammendrag, af mig selv:

Meta lukker for reklamer på Facebook og Instagram, der omhandler politiske, valg- og sociale spørgsmål. Som årsag giver Meta at de nye regler fra EU (der træder i kraft til oktober) er for "uarbejdsdygtige" (unworkable requirements). Regelsættets formål er at tackle bekymringer om informationsmanipulation og udenlandsk indblanding i valg, samt behandling af persondata til politisk reklame.

Meta kritiserer EU og siger, at de nye regler medfører betragtelige driftsmæssige udfordringer, og er vedhæftet juridiske usikkerheder (legal uncertainties).

Politikere og kandidater kan stadig lave opslag og deltage i diskussioner på platformene, de kan bare ikke længere lave reklamekampagner hvor de anvender persondata til målretning.

I artiklen står der også at Meta ikke vil tilslutte sig EUs retningslinjer for AI. De mener at retningslinjerne skaber juridiske usikkerheder og går langt udover AI-lovens omfang.

De er ikke meget for juridiske usikkerheder, lader det til.

[–] President_Pyrus 3 points 3 days ago

Det bliver da spændende hvordan det kommeer til at påvirke kommunalvalget. Det er trods alt mange kandidater der i et eller andet omfang bruger reklamer på Facebook.

[–] GojuRyu@lemmy.world 6 points 4 days ago (2 children)

Det er jo dejligt at høre. Det er da også lidt en indrømmelse fra Meta’s side om at deres politiske reklamer var dybt problematiske hvis det er nemmere at fjerne dem helt end at håndtere dem der indeholder desinformation.

Disclaimer: jeg har ikke læst artiklen, da jeg ikke har det påkrævede abonnement.

[–] recursivepickle@piefed.dk 4 points 4 days ago

Det er da også lidt af en indrømmelse

Ja, det synes jeg også det må ses som. Nu er jeg ikke helt op-to-date med hvad EUs regelsæt kræver af politiske reklamer, men jeg forventer det er noget med at platformen verificerer hvem der er afsender, samt at persondata (eller i hvert fald at noget persondata) ikke må bruges til at målrette reklamerne.

Det skulle man tro ville være overkommeligt, men hvad ved jeg. De synes tilsyneladende at det er for dyrt, og for juridisk farligt, at efterkomme de krav.

[–] recursivepickle@piefed.dk 4 points 4 days ago (1 children)

Ah, nej den var dum, jeg sætter lige betalingsmur i titlen. Jeg læste den på arbejdet, som har abonnement.

[–] GojuRyu@lemmy.world 3 points 4 days ago (1 children)

Det er da helt i orden, det sker, folk har jo forskellige abonnementer :)

[–] recursivepickle@piefed.dk 5 points 4 days ago

Jeg har lavet et kort sammendrag af de vigtigste punkter i artiklen og lagt i en kommentar.

[–] recursivepickle@piefed.dk 6 points 4 days ago

Meta er sure:

“Once again, we’re seeing Europe’s regulatory regime effectively remove popular products and services from the market, reducing choice and competition,” Meta said.

Jeg synes det er godt. De stopper ikke for at politikere kan bruge platformen, og der har man i det mindste en helt specifik afsender på dem.

Google stopper også med at tillade politiske reklamer, af samme grund som Meta.

[–] SorteKanin 5 points 4 days ago

Hurra for det!