this post was submitted on 28 Jan 2025
10 points (100.0% liked)
Det Mentale Barometer
24 readers
1 users here now
Det Mentale Barometer
Dette er et trygt fællesskab, hvor man kan dele sine tanker, følelser og erfaringer om mental sundhed og trivsel. Her kan du:
- Snakke om emner som ADHD, autisme, angst, depression, glæde, lykke, og alt det, der fylder mentalt.
- Digitale og sociale medier og hvordan de påvirker os positivt såvel som negativt.
- Dele memes, relevante artikler, videoer eller billeder.
- Lufte dine tanker og følelser, hvis du har brug for et sted at dele.
- Reflektere over dit mentale og følelsesmæssige helbred, alene eller sammen med andre.
Grundprincipper for fællesskabet
- Respekt og støtte: Vi dømmer ikke hinanden. Alle oplevelser er forskellige og vigtige. Ikke to personer oplever udfordringer på samme måde – og det er okay.
- Åbenhed: Du behøver ikke en diagnose for at være her. Alle er velkommen.
- Et trygt rum: Dette er et sted til at dele, lære og vokse uden frygt for nedgørende kommentarer.
Kort sagt: Vi er her for at skabe et inkluderende fællesskab af gensidig forståelse, respekt og støtte.
In Short (English)
A safe and inclusive community to share thoughts, feelings, and experiences about mental health. Everyone is welcome, with or without a diagnosis. Respect, support, and openness.
founded 1 month ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Ja. Har en folkeskolelærer i familien, som oplever et stigende problem i indskolingen - generelt set, og ikke blot diagnosticerede.
Hvis børn aldrig får lov at kede sig, men vender sig til at belønninger kommer let og hurtigt (læs: bl.a. sociale medier / iPad), så vover jeg at påstå, at det kan medføre koncentrationsbesvær.
Gælder vel så vidt også for voksne.
Der er for nylig lavet en statusartikel om unges skærmbrug og mentalt helbred udgivet i Ugeskrift for læger. Det antydes her [tabel 4] at man bør være særligt opmærksom på skærmbrug og sociale medier (de hurtige belønninger du nævner) hos gruppen af unge netop med ADHD (og angst, depression, generel mistrivsel...).
Så ud over at det er gruppe der kan have svært ved at trives i måden vi har struktureret vores skolesystem på, er det en gruppe der er særligt sårbar under opvæksten overfor den her nye "klasse" af stimuli. Og også at den klasse af stimuli er potent nok til at være medskabende til mistrivsel hos ikke-disponerede.
Tak for linket