this post was submitted on 18 Apr 2025
14 points (100.0% liked)

Privatliv

202 readers
6 users here now

Alt omkring privatlivets fred.

founded 2 years ago
MODERATORS
 

Hej alle, Jeg bruger Vivaldi browser, som blokerer trackere og ads. Jeg kan også se hvilke sider den har blokeret trackere og ads fra, og her undrede jeg mig lidt over at dr.dk er den side, som browseren har blokeret næstflest trackere og ads fra. Hvilke ads mon det er? Det hænger ikke helt sammen med at det er en reklamefri side.

Men så kom jeg i tanke om at dr for nyligt har indført tvungen login på deres tjenester. Hvorfor går de så meget op i at få vores data?

Er det en fejl på min browser, eller er den god nok?

top 13 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] HejMedDig 8 points 2 days ago (2 children)

Prompt har et afsnit om DRs login tvang her. Det starter 05:41

[–] pirat@lemmy.world 4 points 2 days ago (2 children)

Hvordan har du fundet/genereret det direkte link til afsnittet? Måske kunne man generere RSS-feeds ud fra disse links og undgå at bruge DR Lyd-appen!

[–] SorteKanin 6 points 2 days ago

Det er der skam allerede nogen der har sørget for: https://feddit.dk/post/2359657

[–] HejMedDig 3 points 1 day ago

Jeg kan bare søge i den podcast app jeg bruger (Podcast Republic)

[–] gumbo 3 points 2 days ago

Spændende! Tak for deling :)

[–] Rockbear 6 points 2 days ago (1 children)

Jeg tror det har noget med at gøre, at man gerne vil anbefale brugerne noget content, de ikke selv havde fundet.

'Du har set denne Anders Agger-udsendelse om Reden. Måske er denne udsendelse 'et glas vand til johnny' fra 1992 også noget for dig? Ovre på DR Lyd ligger der også det her interview med Anders agger om hans tilgang til arbejdet, som måske har interesse.'

DR har et enormt arkiv som indeholder unikt content. De vil gerne, ligesom netflix, disney+ og de andre pege dig i retning af noget, der kan vække din interesse. I modsætning til de førstnævnte er de tilmed interesseret i at øge almen dannelse, så det handler om mere end eyeball-timer.

[–] SorteKanin 5 points 2 days ago (1 children)

Det er muligt at lave den slags indholdsanbefalinger uden at samle alt for meget information om brugerne, og uden at kræve at man logger ind. Men det er måske nemmere den anden vej? 🤷

[–] Rockbear 2 points 2 days ago (1 children)

Det ved jeg ikke nok om DR til at kunne svare på. Jeg ved bare at de har fokus på at give bedre anbefalinger på tværs af platforme - og at det blandt andet er derfor de har flyttet podcast feeds over i DR Lyd.

[–] dandance51 3 points 1 day ago (1 children)

bedre anbefalinger

Hold nu op hvor er de blevet anstrengende i deres selvpromovering - efterhånden er det sådan, at rigtigt mange radioudsendelser mangler det sidste minut, der så er afsat til "totalt-oppe-at-køre-mennesker-i-abrupte-sætninger-nærmest-uden-sammenhæng-med-ekstra-lydstyrke" - eller værten afbryder undervejs med "nu skal vi lige have en jingle"... for filan jeg har jo allerede valgt jeres kanal.

[–] TDCN 3 points 14 hours ago

værten afbryder undervejs med “nu skal vi lige have en jingle”

Jeg tror det er en gammel regel at der på en radiokanal skal annonceres hvert xx minut hvilken kanal du er stillet ind på. Altså hvis det program du lytter til oprindeligt har været sendt ud på radio så er der spilles en jingle eller anden form for annoncering en gang imellem som de så ikke gider at bruge tid på at klippe ud hvilket jeg egentlig godt kan forstå.

[–] SorteKanin 9 points 2 days ago (1 children)

Men så kom jeg i tanke om at dr for nyligt har indført tvungen login på deres tjenester. Hvorfor går de så meget op i at få vores data?

Jeg tror det er en tendens der er blevet meget normal i rigtig mange virksomheder, og så har det spredt sig til DR. Det retfærdiggøres nok med at man gerne vil vide hvilke artikler og serier og podcasts og hvad ellers der klikkes mest på. Jeg synes ikke det er fedt at DR tager sådan en kvantitativ tilgang - så kunne de lige så godt begynde at skrive clickbait konstant (det gør de allerede rimelig meget).

[–] gumbo 6 points 2 days ago

Deres argument vil nok også være, at de hvert år laver sådan en medierapport over danskernes medievaner, men jeg synes sgu det er en lidt dårlig drejning. Der er jo ikke rigtig nogen grund til - som forbruger - at skulle lave en bruger på dr.dk, det er kun for at de kan vide mere om en.

[–] vandsjov 4 points 2 days ago

Hvormeget bruger du hver side? Tænker at antallet af stoppet trackers er meget afhængigt hvormeget man klikker rundt og nogle sidder auto-genindlæser elementer løbende, som tæller op hele tiden.

Og så er der måske også definitionsspørgsmål om hvad er en reklame og hvad er en tracker. Tænker at DR primært bruger trackers, men at nogle af disse tælles som reklamer.

Jeg har ikke selv kigget på det, så overstående er bare mere generelt.