this post was submitted on 06 Jun 2025
12 points (100.0% liked)

Nyheder

886 readers
51 users here now

For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.

Regler

1. Brug artiklens titel

Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.

2. Brug ikke tekstfeltet ("body")

Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.

3. Kun nye artikler

Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.

4. Debat-indlæg og andet skal markeres

Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.


Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.

founded 2 years ago
MODERATORS
top 11 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] Sommerhaven 5 points 1 hour ago

Der er noget bizart ved at se influencerbranchen kalde på strengere regler, mens den samtidig lever af at bøje virkeligheden. Det er ikke, fordi Christina Sander eller Matilde Trobeck gør noget ulovligt. Det er, at hele forretningsmodellen bygger på følelsesmæssig iscenesættelse – og når så virkeligheden svarer igen, råbes der “shitstorm”? Berettiget?

Lad os være ærlige: Det her handler ikke bare om moral. Det handler om magt og imagekontrol. Altid. Især på de medier vi alle her er imod, hvor man fanger algoritmer.

Vi lever i en tid, hvor grænsen mellem menneske og mediekanal er udvisket. Influencere er både privatpersoner og virksomheder, og de opererer i en digital gråzone, hvor “autenticitet” er markedsført følelseskapital. Den der grådige cocktail af reklame, livsstilsråd og “jeg deler bare mit liv”-vibes er designet til at fremstå nærværende og ægte – men i praksis er det kurateret content, ofte med et mål: følgere, engagement, profit. Lander i morgen nær dig 'Tudekiksen By Meta'

Når man så får kritik – ikke bare fra medier, men også fra almindelige mennesker – så er reaktionen ofte performativ sårbarhed: tårer, forklaringer, “jeg ville bare være ærlig”. Og det virker. Sander voksede i følgere efter sin færgekritik. Ikke på trods af, men på grund af stormen.

Samtidig udtrykker hun ønske om etiske regler, bl.a. at man bør informere en virksomhed før man kritiserer dem. Det lyder pænt. Men det er jo netop det medierne allerede gør under pressenævnets regler. Influencere vil gerne høste mediemagtens frugter – uden at bære dens ansvar. Det er som at ville være både mikrofonholder og frontfigur – og få likes for det hele.

Analyse.. Jeg blev nød til det.!

– Influencere er ikke reguleret som medier. Men de kan få enorm dagsordensmagt – flere følgere end aviser har læsere. Det jo en vanvittig vild magt. – Der findes et nyt influenceretisk nævn, men det har ingen sanktionsmuligheder, og retningslinjerne er frivillige. – Flere shitstorms handler ikke om lovbrud, men om moralske gråzoner (assistenter, bøger, færger, babyer). – Reaktionen fra medier og borgere kommer, fordi influencerens rolle ofte ikke er transparent: Er du et menneske eller en reklame? En samfundsdebattør eller en salgsprofil? Begge?

Vi skal turde sige det højt: Når man vælger en rolle, hvor ens liv er en platform, og hvor ens stemme bliver til en forretning – så kommer der et ansvar. Ikke juridisk nødvendigvis. Men et etisk, kommunikativt og demokratisk ansvar.

Ikke for at tage taletiden – men for at minde om, at magt uden modspil bliver til spin.

Rant over.

[–] BigDanishGuy@sh.itjust.works 18 points 1 day ago (1 children)

En sport? Næh, jeg har bare en naturlig afsky for selviscenesættende folk, der vil have indflydelse bare for at have den. Og det falder influencere og folketingspolitikere ret nemt ind under

[–] bobslaede 7 points 1 day ago

Godt beskrevet.
Nogen chefer, "ledere", falder også ind und den.

[–] SorteKanin 8 points 1 day ago* (last edited 1 day ago)

Man kan jo spørge sig selv om nogle af de der "shitstorms" er uberettigede. Jeg synes personligt ikke nogen af dem virker som urimelig kritik (selvom jeg er sikker på at der er folk der tager den kritik alt for langt).

Måske influencere hellere skulle lære af den kritik og tage deres ansvar mere alvorligt og modent, og tænke mere over hvad de skriver ud til deres følgere.

Men altså, jeg er egentlig bedøvende ligeglad. Forstår ikke fascinationen ved at følge influencere overhoved. Jeg er nok ikke lige den demografi.

[–] Urt 7 points 1 day ago (2 children)

Tænker ikke de for mere had end andre kendte?

Nu er jeg ikke særlig meget inde i influencer verden, men har aldrig hørt om en mandlig influencer der har fået en "shit-storm" - er det bare fordi jeg ikke er inde i det eller er der noget om det?

[–] Ymer 4 points 1 day ago (2 children)

Tænker ikke de for mere had end andre kendte?

Tja, de er nu engang nemmere at hakke på fordi de - i modsætning til "rigtige kendte" - sjældent har udmærket sig vedvarende på anden vis. Jeg er grundlæggende skeptisk overfor kendiskultur, men influencere... De er altså bare bunden.

Nu er jeg ikke særlig meget inde i influencer verden, men har aldrig hørt om en mandlig influencer der har fået en "shit-storm" - er det bare fordi jeg ikke er inde i det eller er der noget om det?

2 ud af 14 influencere på boomagency.dk er mænd. Der er simpelthen bare flere kvinder end mænd. Men jeg erindrer da at f.eks. Mr. Beast har været en tur i gennem møllen? Jeg tror ikke umiddelbart at køn har så meget at skulle have sagt når det kommer til folkedomstolen, men jeg er måske naiv.

[–] Klorofyl 4 points 1 day ago

Mr. Beast

Hans indhold er godt nok også til den specielle side :)

[–] Urt 3 points 1 day ago

Jeg havde ikke lige overvejet at influencer er et kvindedomineret fag, heh...

Jeg er heller ikke særligt meget inde i influencerverden, men jeg har heller ikke hørt om en mandlig influencer der har været genstand for en shitstorm.

[–] recursivepickle@piefed.social 7 points 1 day ago (1 children)

Umiddelbart tænker jeg ikke der er gået sport i det, folk er måske bare blevet en lille smule mere kritiske overfor den historie som nogle influencere markedsfører sig selv med.

Når man har mange følgere, så synes jeg der følger et vist ansvar i forhold til hvad man publicerer, og hvordan man håndterer kritik af ens output og ståsted. Jeg tror det er rigtigt at det ikke nytter noget i mange tilfælde, at forsøge at dæmme op for en shitstorm, men måske det kan få nogle af dem til at overveje, om det opslag de er ved at gøre offentligt tjener et formål og, om det er den ansvarlige måde at drage opmærksomhed om noget.

Ikke alt behøves at tages i plenum med hundredetusinde følgere.

[–] vandsjov 3 points 2 hours ago

Når man har mange følgere, så synes jeg der følger et vist ansvar i forhold til hvad man publicerer

Det er lige præcist det jeg mener. Man kan jo citere Spider-Man (eller hans onkel): “With great powers comes great responsibility”. Og det er specielt vigtigt når man har en folk almindelige mennesker som sit publikum, hvor jo større en stable (mennesker) man har, jo større risiko er der for at den vælter med en shitstorm.

Jeg synes influencere ikke burde eksistere da det gør vandet mudret - bare ordet i sig selv er for mig ubehageligt og negativt ladet, ligesom “spindoktor”. Det handler om at manipulere, og det er ofte amatører som prøver sig i branchen og pludselig har de så mange følgere at det kan blive farligt når de træder flere tusinde over tæerne eller kommer med politiske påstande, som kan få mobiliseret en masse mennesker imod noget som er blevet misforstået, er gengivet forkert eller er en “ikke-sag”.

Det glæder mig at der er kommet flere regler (blandt andet mod skjulte reklamer) og forhåbentlig flere andre regler i fremtiden.